3. Adójóváírás megvonása[17]
| Fő | Eddig (% vagy mFt) | Adóemelés után (% vagy mFt) | Összeg (mFt) |
Adózó* 70 %-a** jóváírás: 17 %: | 817 767 | 390 069 | 0 | -390 069 |
Adózó* 20 %-a** jóváírás: 12 %: | 233 648 | 111 448 | 0 | -111 448 |
|
|
|
| -501 517 |
* 2010. I. negyedévében
Foglalkoztatottak száma: | 2 368 238 |
Minimálbéren dolgozó (Orbán Viktor adata) | 1 200 000 |
Jelenleg adózó: | 1 168 238 |
** becslés
4. Adókulcs változás hatása
Jelenleg | Adóemelés után | ||
Átlagbér | 233 820 | Átlagbér | 233 820 |
Jelenleg 17 % | 39749,4 | Adókulcs 16 % | -37 411 |
Jelenleg adójóváírás 17 % | -39749,4 |
|
|
Marad: | 233 820 |
| 196 409 |
Különbség: | -37 411 |
Az adókulcs változás 1 168 238 embert érint, teljes hatását a 6. pont mutatja.
5. Eltörlik a minimálbéresek adómentességét.
Minimálbéres (Orbán Viktor adata) | Eddig (% vagy mFt) | Adóemelés után (% vagy mFt) | Összeg (mFt) |
1 200 000 | 0 | 16% | -17 184 |
Hatása:
Minimálbér: | 89 500[18] |
Szja 16 % | 14 320 |
Marad: | -75 180 |
A minimálbértért dolgozók (azok is, akik nem csalnak!) havonta 14 320 (évente 206 208) forintot veszítenek. Ez 17 184 millió forinttal csökkenti évente a költségvetési hiányt és az állampolgárok jövedelmét.
6. Az szja-t érintő változások hatása
a./ Egyik házastárs átlagbérért, a másik minimálbérért dolgozik:
Jelenleg | Családi adó | ||
1. Átlagbér: | 233 820[19] | Családi bér: | 323 320 |
Szja 17 % | 39 749 | Szja 16 % | 51 731 |
Adójóváírás 17 % | 39 749 |
|
|
2. Minimálbér | 89 500[20] |
|
|
Szja 0 % | 0 |
|
|
Adójóváírás 0 % | 0 |
|
|
Összes: | 323 320 |
| 271 589 |
Különbség: |
|
| -51 731 |
b./ Mindkét házastárs átlagbérért dolgozik:
Jelenleg | Családi adó | ||
Családi bér: (2x233820) | 467 640 | Családi bér: | 467 640 |
Szja 17 % | -79 499 | Szja 16 % | -74 822 |
Adójóváírás 17 % | 79 499 |
|
|
Összes: | 467 640 |
| 392 818 |
Különbség: |
|
| -74 822 |
Az szja változás (családi adó bevezetése, adókulcs változás és adójóváírás eltörlése)
1 168 238 embert érint, összesen 485 922 millió forinttal csökkentve a költségvetési hiányt és az állampolgárok jövedelmét.
Az akcióterv többi pontja sem az érintettek számában, sem hatásában nem mérhetőek az előzőekhez, kivéve a hatvanezres közalkalmazotti létszámcsökkentést, amelyet még május 27-én jelentettek be, de az akcióprogram már nem számszerűsítette[21].
______________________________
Azt figyelembe véve, hogy egyetlen párt sem mutatott rá az akcióprogram feltétel és lehetőség hiányának okára, Magyarország EU tagságára, hanem a húsz éve megszokott felületes és kibic magatartással kritizálta, a megoldás keresés felelősségét nem vállalta, azt kell megállapítani, hogy a Kormány akcióprogramjának megszorító intézkedései a Helytartótanáccsá alázódott Parlament minden egyes tagjának felelősségét jelenti.
Kelt Szegeden, 2010. június 9-én.
Tisztelettel:
dr, Halász József
6723 Szeged, Pf. 2443.
Nyomtatható változat: http://szkszhu.szksz.com/
[1] Bloomberg Businessweek: a magyar gazdaság nincs vészhelyzetben
[3] Kósa: a helyzet sokkal rosszabb, mint hittük
http://www.napi.hu/default.
[5] A Mintha-Kormány Mintha-Programjáról - http://szkszhu.szksz.com/
[6] Az EU tényleges hatása http://szkszhu.szksz.com/
[7] Lisszaboni Szerződés - http://eur-lex.europa.eu/
A tagállamok között tilos a behozatalra vonatkozó minden mennyiségi korlátozás és azzal azonos hatású intézkedés.
EUM 35. cikk
A tagállamok között tilos a kivitelre vonatkozó minden mennyiségi korlátozás és azzal azonos hatású intézkedés.
EUM 63. cikk
(1) E fejezet rendelkezéseinek keretei között tilos a tagállamok, valamint a tagállamok és harmadik országok közötti tőkemozgásra vonatkozó minden korlátozás.
(2) E fejezet rendelkezéseinek keretei között tilos a tagállamok, valamint a tagállamok és harmadik országok közötti fizetési műveletekre vonatkozó minden korlátozás.
EUM 101. cikk
(1) A belső piaccal összeegyeztethetetlen és tilos minden olyan vállalkozások közötti megállapodás, vállalkozások társulásai által hozott döntés és összehangolt magatartás, amely hatással lehet a tagállamok közötti kereskedelemre, és amelynek célja vagy hatása a közös piacon belüli verseny megakadályozása, korlátozása vagy torzítása, így különösen:
a) a beszerzési vagy eladási árak, illetve bármely egyéb üzleti feltétel közvetlen vagy közvetett rögzítése;
b) a termelés, az értékesítés, a műszaki fejlesztés vagy a befektetés korlátozása vagy ellenőrzése;
c) a piacok vagy a beszerzési források felosztása;
d) egyenértékű ügyletek esetén eltérő feltételek alkalmazása az üzletfelekkel szemben, ami által azok hátrányos versenyhelyzetbe kerülnek;
e) a szerződések megkötésének függővé tétele olyan kiegészítő kötelezettségeknek a másik fél részéről történő vállalásától, amelyek sem természetüknél fogva, sem a kereskedelmi szokások szerint nem tartoznak a szerződés tárgyához.
EUM 107. cikk
(1) Ha a Szerződések másként nem rendelkezik, a belső piaccal összeegyeztethetetlen a tagállamok által vagy állami forrásból bármilyen formában nyújtott olyan támogatás, amely bizonyos vállalkozásoknak vagy bizonyos áruk termelésének előnyben részesítése által torzítja a versenyt, vagy azzal fenyeget, amennyiben ez érinti a tagállamok közötti kereskedelmet.
[8] Népszabadság: Soros még nem látott ekkora válságot - http://www.mti.hu/cikk/316561/
[9] A legnagyobb nyereséget elért ötszáz cég - http://hvg.hu/hvgfriss/2010.
[10] Demján szerint szemléletváltásra van szükség a gazdaságpolitikában - http://mti.hu/cikk/479220/
[11] (2) Az általános gazdasági érdekű szolgáltatások működtetésével megbízott vagy a jövedelemtermelő monopólium jellegű vállalkozások olyan mértékben tartoznak a Szerződések szabályai, különösen a versenyszabályok hatálya alá, amennyiben ezek alkalmazása sem jogilag, sem ténylegesen nem akadályozza a rájuk bízott sajátos feladatok végrehajtását. A kereskedelem fejlődését ez nem befolyásolhatja olyan mértékben, amely ellentétes a Közösség érdekeivel.
EUM 106. cikk
[12] A magyar tőkekivitel aktuális helyzetéről - http://www.tokeexport.hu/
[13] Államháztartás (költségvetés) - http://szkszhu.szksz.com/
Gazdasság - http://szkszhu.szksz.com/
[14] Beterjesztett 2010-es költségbetés-tervezet - http://www.parlament.hu/irom/
[15] A minimálbéresek megadóztatása is szerepel a gazdasági akciótervben - http://mti.hu/cikk/482712/
[16] (1) Az Európai Központi Bank és a nemzeti központi bankok alkotják a Központi Bankok Európai Rendszerét (KBER). Az Unió monetáris politikáját az Európai Központi Bank és azon tagállamok nemzeti központi bankjai irányítják, amelyeknek hivatalos pénzneme az euro, és amelyek az eurorendszert alkotják.
....
(5) Az Európai Központi Bankkal konzultálni kell a hatáskörébe tartozó valamennyi uniós jogi aktusra irányuló javaslattal, továbbá valamennyi nemzeti jogszabálytervezettel kapcsolatban, és a hatáskörébe tartozó területeken véleményt terjeszthet elő.
EUM 282. cikk
[17] évi 5 millió forintos jövedelemig az adó mértéke 17 százalék, efelett pedig 32 százalék. Ezzel összhangban változik az adójóváírás mértéke is. Az adójóváírás a bér 17 százaléka, legfeljebb havi 15 100 forint, amely teljes egészében utoljára az évi 3188 ezer forintos jövedelemnél vehető igénybe, ezt követően 12 százalékkal fut ki, így 4698 ezer forintos éves jövedelemszintig érvényesíthető, efelett már nem. A magánszemélyek különadója megszűnik.
A személyi jövedelemadó 2010-ben - http://www.ado.hu/hirek.php? idx=2182
[18] Minimálbér és garantált bérminimum 2010-ben - http://www.jogiforum.hu/hirek/
[19] KSH Foglalkoztatottak átlagos munkabére - http://portal.ksh.hu/portal/