A Kormány gazdasági akcióterve mindenekelőtt azt bizonyította, hogy a neoliberalizmus kiszolgálásának csak egyetlen módja van: a Helytartótanács a választók nevében, de érdekeinkkel szemben hajtsa végre azokat a parancsokat, amelyeket előírnak nekik.
Ez az akcióterv a gazdaság (pontosabban a bankok és a nagytőkések) kiszolgálójává teszi az államot (tehát neoliberális), az állampolgárok túlnyomó részére hárítva ennek anyagi terheit.
2010. június 3-a volt a kijózanodás napja.
Barroso kiadta a félreérthetetlen parancsot Orbán Viktornak: „folytassa a költségvetési hiány lefaragását célzó erőfeszítéseket, és gyorsítsa fel a pénzügyi konszolidációt.” – vagyis tegye azt, amit Bajnai Gordonnak kellett tennie.[1]
Ezt nem tudta Varga Mihály (vagy nem gondolta át ennek következményeit) és még mindig ellene szólt ennek a parancsnak: „a 3,8 százalékos hiánycél nem tartható, annak nagysága hozzávetőleg 7-7,5 százalék lesz.”[2]
Kósa Lajos – minden támadás ellenére – nyersen fogalmazta meg a parancsot, a végrehajtás kedvezményezettjeinek meghatározásával: csökkenteni kell a vállalkozások adóterheit. Azt a kérdést, hogy miből, értelmetlen feltenni, hiszen pillanatnyilag a túlélés a legfontosabb[3].
Így aztán természetes, hogy a Kormány gazdasági akcióterve a kijózanodás napjának következménye, amelynek kulcsa, a 3.8 %-os hiánycél tartása: „év közben - ilyen bizonytalan világpolitikai és -gazdasági helyzetben, mint ma -, nem lehet hiánycélt váltani.”[4]
Öt nappal korábban is ugyanilyen bizonytalan volt a világpolitikai és -gazdasági helyzet, de reménykedtek abban a görög válság-kezelés megismétlődik, ahogyan Kósa Lajos ki is mondta, előbb idézett nyilatkozatában: „A görög példa arra ad lehetőséget, hogy Magyarországot sem hagyják majd elsüllyedni, vagyis ezeknek a lépéseknek az árát le fogja nyelni Európa”.
Ami a kormányprogramot a mintha-kormány mintha-programjává tette[5], az EU tagságunk miatti feltétel és lehetőség hiány, ebben az akciótervben pontosan megfogalmazódott.
Az elvonások következtében kialakult anyagi feltétel hiánya fokozódott: ennek az akcióprogramnak a hatására már a 2010-es 7840 milliárd forint sarc[6] is lényegesen növekedni fog és meg fogja közelíteni a költségvetés főösszegének (14000 milliárd forint) kétharmadát. Ennek a mindannyiunkat érintő bizalom hiánynak hogyan meri fölé rendelni a Kormány és a Helytartóság a 3,8 %-os költségvetési hiányt? Sem nagyságrendben, sem hatásában nem hasonlítható a kettő össze!
Arra, hogy az EU-tagságunkkal (különösen a Lisszaboni Szerződés hatályba lépésével) mennyire behatároltak a lehetőségeink, a példát a kijózanodás napja szolgáltatta mindennél érzékletesebben. Az akcióprogramot készítők vagy nem ismerik a Lisszaboni Szerződés lehetőség-megvonó rendelkezéseit, vagy szándékosan vezették félre az embereket akkor, amikor a 12. pontot leírták: „A kormány javasolja, hogy a kistermelők élelmiszer-termelési, -feldolgozási és -értékesítési feltételeit jelentősen könnyítsék.” Olvassák el, ha eddig nem tették a tiltó rendelkezéseket![7]
Legalább a kormányellenzéknek kifejezésre kellett volna juttatnia, hogy a „világpolitikai és -gazdasági helyzet” bizonytalanságának oka endogén (belső eredetű) – ahogyan azt Soros György már 2008. októberében meghatározta[8] - amely megszűntetése az ok megszűntetését is kell, hogy jelentse, vagyis „újfajta gondolkodást, paradigmaváltást igényel” – ahogyan azt Orbán Viktor és több más politikus mentora megfogalmazta.
______________________________
Ez az akcióterv teljesíti Barroso parancsát:
- Úgy vezeti be a bankadót, hogy fenntartja a költségvetésben szereplő bankmegsegítő (konszolidáló) összeget és a válsággal előírt nyereségből a bankoknál hagy legalább 100 milliárd forintot, így a megsegítő (konszolidációs) összeg növekszik.
Költségvetési konszolidáció: | 1 771 680 |
Nyereség a válság alatt: | 300 000 |
Bankadó: | 200 000 |
Egyenleg: | 1 871 680 |
- Csökkenti a költségvetési hiányt hozzávetőleg 600 milliárd forinttal.
Az akcióterv ismertetése csak azokat az intézkedéseket ismerteti, amelyek a „jól odavágunk” és a „mi aztán az emberek pártján állunk” szlogeneket támasztják alá, de semmilyen szám nem mutatja azt, hogy az adókulcs változás, az adójóváírás, vagy minimálbérek megadóztatásának mi a hatása – vagyis a megszorításokat nem meri beismerni.
Bár részletes hatáselemzésre nem volt időm, a rendelkezésre álló adatok alapján azonban nagyságrendjét tekintve megbízható az alábbi hatásösszesítő:
Sorszám | Intézkedés megnevezése | Fő | Eddig (% vagy mFt) | Adóemelés után (% vagy mFt) | Összeg (mFt) |
1. | Évi 500 millió forintos nyereség alatt a cégek nyereség után fizetendő társasági adóját 19-ről 10 százalékra csökkentik. | 500 cég | 19% | 10% | 272 000 |
25. | Bankadó bevezetése: pénzügyi lízing, biztosító, bankok esetében 13 milliárdról 200 milliárd forintra emelik az idei költségvetési évben a hozzájárulást. |
| 300 000 nyereség | 13 000 | 87 000 |
Több intéz-kedés | költségstop az állami és költségvetési intézményekben, a közszféra bérkiadásainak átalakítása, a költségvetési kiadások felülvizsgálata az alapoknál és a tárcáknál, külső megbízások és a feladatkiszervezések teljes körű felülvizsgálata. |
|
|
| -120 000 |
20. | Bértömegcsökkenés |
|
| -15% | -48 200 |
21. | Párttámogatás csökkentése |
| 3 920 | -15% | -588 |
2. | Adójóváírás megvonása | 1 168 238 |
|
|
|
2. | Adózó 70 %-a jóváírás: 17 % | 817 767 | 390 069 | 0 | -390 069 |
2. | Adózó 20 %-a jóváírás: 12 % | 233 648 | 111 448 | 0 | -111 448 |
2. | Adókulcs csökkenés hatása | 1 168 238 | 17% | 16% | 32 779 |
4. | Minimálbér szja-ja | 1 200 000 | 0 | 16% | -17 184 |
| Mindösszesen: |
|
|
| -600 489 |
Részletes elemzés:
1. Évi 500 millió forintos nyereség alatt a cégek nyereség után fizetendő társasági adóját 19-ről 10 százalékra csökkentik.
Az adat csak 500 Magyarországon bejegyzett és legnagyobb nyereséget elért cégre vonatkozik.
A legnagyobb 500 magyarországi cég 2009-es nyeresége: 3024 milliárd forint[9]. Az intézkedés hatására 272 milliárd forinttal fizetnek kevesebb adót.
A cégek nyereség szerinti adócsökkentése a következő:
Nyereség | Adó most 19 % | Új adókulcs 10 % | Különbség
|
(millió forint) | |||
50 | 9,50 | 5,00 | 4,50 |
100 | 19,00 | 10,00 | 9,00 |
150 | 28,50 | 15,00 | 13,50 |
200 | 38,00 | 20,00 | 18,00 |
250 | 47,50 | 25,00 | 22,50 |
300 | 57,00 | 30,00 | 27,00 |
350 | 66,50 | 35,00 | 31,50 |
400 | 76,00 | 40,00 | 36,00 |
450 | 85,50 | 45,00 | 40,50 |
500 | 95,00 | 50,00 | 45,00 |
Orbán Viktor indoklása szerint ez az intézkedés a munkahelyteremtés érdekében történt. Ez nem igaz. Az intézkedés Orbán Viktor nagyvállalkozóknak tett ígéretét teljesítette[10], amely egyben a „befektetői bizalom” erősödését is szolgálja.
A Lisszaboni Szerződés „jövedelemtermelő, monopóliumszerű vállalkozásokra” vonatkozó cikkét is, ami ez utóbbi indokot erősíti[11].
Tény, hogy a tőkeexport 2007-ben 12,5 milliárd euró, azaz (260 Ft/euró árral számolva) 3250 milliárd forint[12].
Miután a tőkekivitel a cégek nyereségnövekedésével azonos arányban növekszik, a nagyvállalkozóknak adott adókedvezménnyel a többletnyereség elsősorban a tőkeexportot szolgálja, nem pedig a magyar munkahelyteremtést.
Ennek természetszerű kihatása van a személyi jövedelemadó mértékére is.
Itt az idő, amikor nemcsak elgondolkodni kell a befektetők szerepéről, hanem nagyon határozottan önerőre kell támaszkodni, amihez meg van minden feltételünk![13]
2. Bankadó bevezetése: pénzügyi lízing, biztosító, bankok esetében 13 milliárdról 200 milliárd forintra emelik az idei költségvetési évben a hozzájárulást.
Költségvetési konszolidáció[14]: | 1 771 680 |
Nyereség a válság alatt[15]: | 300 000 |
Adó: | -200 000 |
Egyenleg: | 1 871 680 |
A bankadóval kapcsolatos intézkedés értékelésénél figyelembe kell venni az Európai Központi Bank hatáskörét.[16]
Folytatás a következő bekjegyzésben.